Zauważyłeś że efektywność pracy w Twojej firmie maleje? Zastanawiasz się co może być tego przyczyną? Do głowy przychodzą ci różne powody? A czy jednym z nich jest zła ergonomia stanowiska pracy? Czy Twoi pracownicy mają do dyspozycji wygodne fotele biurowe, biurka o dopasowanej wysokości i właściwe oświetlenie? To właśnie te rzeczy sprawiają że praca jest efektywna. Ergonomia stanowisk pracy to często niedoceniana rzecz, która jednak bardzo mocno odbija się na sposobie pracy. Mając niewygodne fotele, zbyt małe biurka, słabe oświetlenie i mało miejsca wokół siebie, trudno myśleć by pracownik mógł się w 100% skupić na tym co robi. Jeżeli podejrzewasz że właśnie to jest przyczyną, podpowiemy ci jak zmodyfikować stanowisko pracy.

Co wpływa na efektywność pracy

Oświetlenie w miejscu pracy

Kiedy oświetlenie jest zbyt słabe, nasze oczy bardzo się męczą i może dochodzić do pomyłek podczas pisania. Czy można tego uniknąć? Oczywiście że tak. Jedna z metoda to przestrzeganie zasad ergonomii podczas urządzania wnętrza. Główne oświetlenie sufitowe powinno znajdować się nad stanowiskiem pracy,. a nie za głową pracownika. W przeciwnym wypadku na biurko będzie rzucany cień. Pracownik powinien również mieć do dyspozycji oświetlenie podręczne,. np. lampkę biurkową.

Fotel ergonomiczny do zapewnienia higieny pracy

Kolejnym sygnałem że miejsce pracy biurowej nie jest ergonomiczne, to zgięta, zgarbiona pozycja pracownika. Może ona wskazywać na źle dopasowany fotel, nie mający np. regulacji wysokości lub nie będący fotelem ergonomicznym. Taki fotel powinien pozwalać na zachowanie anatomicznej pozycji siedzącej, czyli musi mieć podparcie pod lędźwie, podłokietniki i zagłówek. Im więcej ma możliwości regulacji i ustawień, tym komfort pracy będzie wyższy, podobnie jak zadowolenie siedzącego na nim pracownika. Ergonomiczne stanowisko pracy dba o samopoczucie pracownika. W ten sposób również pracodawca pokazuje, jak bardzo mu na pracowniku zależy i że jest wartościowy dla jego firmy. Wzmacnia to lojalność i poczucie więzi z nią.

Ergonomia pracy a biurko

Nie można pominąć jeszcze jednego ważnego elementu, którym jest biurko. Jego minimalny wymiar to 60×120 cm. Jeśli jednak jest taka możliwość, warto zainwestować w większe biurko, np. w kształcie litery L, dokupując do niego kontenerek z szufladami zamykanymi na kluczyki. Takie rozwiązania są jak najbardziej wskazane pod kątem ochrony danych osobowych, a jednocześnie ułatwiają zachowanie porządku w miejscu pracy. Zasada tzw. czystego biurka odnosi się nie tylko do porządku i ładu na nim, ale również łatwości skupiania się na aktualnych rzeczach do wykonania.